En skiferie er lig med fysisk aktivitet hver dag – og er du normalt ikke aktiv i hverdagen, er det vigtigt at forberede kroppen. Er dine knæ klar til skiferien? 

Ifølge Europæiske ERV tager op mod 500.000 danskere hvert år på skiferie. Men desværre er det de færreste, som har forberedt sig godt nok til at suse ned af løjpen. Omkring 10.000 kommer nemlig hjem med store eller små skader, og det gør skiferien til en mindre sjov oplevelse.

For mange er det et livsvilkår med knæ-gener. Pisterne er især hårde for knæene fordi knæet påvirkes både oppefra fra hofte/bækken, og nedefra ankler/fødder - de er med andre ord, et led i en struktur af muskler, sener, knogler og bindevæv.

Vores speciallæge i sportsskader anslår, at over 50% af vores skiskader kan undgås, hvis vi træner kroppen inden vi tager på skiferie, for er du i form er risikoen for at blive skadet langt mindre.

En god fysisk form er lige med stærkere muskler og øget smidighed. Intet ledbånd kan holde et led på plads uden hjælp fra musklerne.

 

5 tips til, hvordan du forbereder til skiferien:

  1. Træn din balance
  2. Øg din udeholdenhed og reaktionsevne
  3. Styrk de vigtige muskler og minimer risikoen for skader: Intet ledbånd kan holde et led på plads uden hjælp fra musklerne. Lav en masse squats og lunges – og gerne på ét ben, så balancen samtidig stimuleres.
  4. Ski er udfordrende for hele kroppen – ikke kun for benene.
  5. Øg din smidighed

 

Når du er på skiferien:

  1. Opvarmning – hver dag!
    Når du er på skiferie er der MEGET vigtigt at du husker at varme op – hver morgen.
    Skiferie er ferie, hvilket betyder at mange af os både er kolde og stive i kroppen, når vi begiver os afsted ud på pisterne om morgenen.

  2. Undgå for stramme bindinger på skiene
    Langt de fleste skiskader i knæene sker IKKE i høj fart på vej ned af pisten. Tværtimod sker skaderne ofte i lav far, når bindingerne ikke udløses. ”Lyv dig lettere og dårligere end du er, når bindingerne skal sættes”. På den måde taber du skiene og får ikke revet dit korsbånd over.

  3. Overvej, hvor du holder pause…
    Stop ikke midt på pisten for at snakke eller holde pause. Tag i stedet en pause ude i siden, hvor der ikke er trafik.

  4. Når skiskaden er sket
    Skulle uheldet alligevel være ude kan vi på CPH Privathospital hjælpe dig med langt de fleste skiskader.

 

På CPH Privathospital er vores idrætslæger specialiseret i diagnosticering og behandling af sportsskader. Er uheldet ude, står vi klar til at hjælpe dig med din sportsskade fra start til slut, uanset om du kommer som selvbetaler, er sundhedsforsikret eller via den offentlige ventelistegaranti.

Læs mere om vores behandlinger her