Fod

Dine f√łdder er en unik konstruktion, som skal b√¶re dig livet igennem. Foden er bygget til at klare store belastninger og under almindelig gang kan dine ankelled blive belastet med, hvad der svarer til tre-fire gange din kropsv√¶gt.

Dine f√łdder best√•r af en konstruktion af knogler, sener, muskler og et netv√¶rk af nerver og blodkar. Et svagt led i denne unikke konstruktion kan give smerter i dine f√łdder og p√•virke resten af din krop.

Sådan forebygger du visse fodproblemer

Anklen fungerer p√• samme tid som fundament, st√łdd√¶mper og afs√¶tsrampe og derfor p√•virkes foden ofte af enorme tryk gennem fleksibilitet og elasticitet.

Du skal passe godt p√• dine f√łdder, fordi de skal b√¶re dig gennem hele livet. Du kan forebygge visse fodproblemer ved bl.a. at pleje dine f√łdder og holde dem st√¶rke med tr√¶ning.

Foden og anklens opbygning

Fod og ankel består af:

  • 26 knogler (1/4 af kroppens knogler)
  • 33 led
  • Mere end 100 muskler, sener og ligamenter
  • Et netv√¶rk af blod√•rer og nerver

Alle disse komponenter arbejder sammen og giver kroppen underst√łttelse, balance og bev√¶gelighed. Er der noget, der ikke fungerer i en af disse strukturer, kan det give problemer i selve foden og/eller problemer andre steder i kroppen, typisk ryg, hofter og kn√¶.

Gener fra foden kan give gener i knæ, hofter og ryg.

Foden kan p√•virke, hvordan du bev√¶ger dit kn√¶led, og kn√¶leddets bev√¶gelse kan forplante sig op i din rygs√łjle. Hvis du f.eks. g√•r med dine kn√¶ overstrakt (l√•st), vil det hindre den naturlige bev√¶gelse i din l√¶nd, hvilket p√• sigt kan √łdel√¶gge dine bruskskiver (discus) i rygs√łjlen og give dig rygproblemer.

Hvis den inderste fodbue (svangbuen) er slap eller mangler, som ved platfod, vil det påvirke dit ankel-, knæ- og hofteled til at rotere en smule indad. Dit bruskvæv i knæleddene og musklerne omkring dine knæled vil i så fald blive overbelastet. Visse muskler omkring knæleddet vil blive slappe, og andre muskler vil være meget spændte og stramme.

Overbelastning af knæet kan give ledsmerter

N√•r de muskler, der styrer kn√¶et, ikke kan arbejde, som de skal, kan det p√• lang sigt give dig ledsmerter ‚Äď dette sker fordi du overbelaster dele af dine kn√¶. N√•r din ledbrusk bliver belastet uhensigtsm√¶ssigt kan det medf√łre, at du udvikler slidgigt (artrose) i dit kn√¶led.

Træn en slap svang

Har du en slap svang, der er fleksibel, kan musklerne i mange tilfælde trænes op, så svangen spændes. Når din svang bliver stærkere, vil det have en positiv indvirkning på dine knæ og hofter, der i stedet for at pege indad vil rette sig til en mere lige stilling (leddets midterstilling). Det vil belaste ledbrusken i knæleddene mindre og mindske din risiko for skader i knæene samt mindske risikoen for at udvikle slidgigt. 

10 gode r√•d til sunde f√łdder
1. V√¶r opm√¶rksom p√• dine f√łdder, plej dem og hold dem st√¶rke med tr√¶ning.

2. K√łb gode sko, der ikke klemmer og trykker nogen steder. Undg√• for korte, smalle og h√łjh√¶lede sko, og husk at sn√łre/lukke dit fodt√łj, s√• det sidder godt fast p√• foden.

3. Se efter h√•rd hud p√• dine f√łdder. H√•rd hud skyldes en forkert belastning. Du kan f√• fremstillet indl√¶g, der hj√¶lper din fod med at aflaste fejlstillinger og trykudsatte steder. P√• den m√•de kan f√łdderne fungere mest optimalt i dine gode sko.

4. F√łdder, der pludselig √¶ndrer form og smerter, skal unders√łges af en ortop√¶dkirurg. G√• til din privat praktiserende l√¶ge for en henvisning. 

5. S√łrg for at f√• en reel diagnose af dine f√łdder af en speciall√¶ge, og lad dig ikke n√łjes med gisninger. 

6. Du kan f√• hj√¶lp til dine fodproblemer af en fysioterapeut eller statsautoriseret fodterapeut, der kan hj√¶lpe med at styrke og pleje dine f√łdder. F√• dog f√łrst en vurdering af dine f√łdder fra din praktiserende l√¶ge. 

7. Har du smerter i dine f√łdder, kan sko med stive s√•ler ofte hj√¶lpe. Pr√łv l√łbesko med specielle s√•ler, f√łr du k√łber ortop√¶diske sko. 

8. Sko og indl√¶g kan lindre symptomer og lette smerter i dine f√łdder. En fodterapeut, fysioterapeut, bandagist eller ortop√¶dskomager kan hj√¶lpe dig, men tal f√łrst med din praktiserende l√¶ge. Fodterapeuten kan fremstille indl√¶g til dig p√• en henvisning fra din l√¶ge. Tal med din l√¶ge om henvisning.

9. Hvis du har fors√łgt dig med l√łbesko, indl√¶g og ortop√¶diske sko, og du stadig har smerter, s√• b√łr du f√• unders√łgt mulighederne for at blive opereret. G√• til din praktiserende l√¶ge for at blive henvist til en unders√łgelse.

10. Hold dig informeret om Serviceloven, s√• du ved, om du kan f√• tilskud til indl√¶g og/eller ortop√¶diske sko.

M√łd vores ortop√¶dkirurger

Vi er et team bestående af speciallæger, sygeplejersker og lægesekretærer.
Vi har alle mange års erfaring inden for de forskellige specialer og vi står klar til at hjælpe dig.

Jesper Bilds√ł
Ortopædkirurgi
S√łren Winge
Ortopædkirurgi
Allan Ibsen S√łrensen
Ortopædkirurgi
Peter Basse
Ortopædkirurgi
Jens N√łrg√•rd
Ortopædkirurgi
Rasmus Mikkelsen
Ortopædkirurgi